همشهری آنلاین: کاندولیزا رایس، سه‌شنبه 26 فوریه با مقامات چینی دیدار کرد.

به گزارش رویترز، وزیر امورخارجه آمریکا که روز دوشنبه 25 فوریه با لی میونگ باک رییس جمهوری جدید کره جنوبی دیدار کرده است، روز سه شنبه وارد چین شده و قرار است روز چهارشنبه 27 فوریه به توکیو سفر کند. رایس در این سفر برنامه‌ای برای دیدار از پیونگ یانگ ندارد.

در همین حال گفته می‌شود، وزیر امور خارجه آمریکا قرار بود در پکن با هوجین تائو رییس‌جمهوری، ون جیابائو نخست وزیر و یانگ جیه چی وزیر امور خارجه چین دیدار کند.

با این حال انتظار می‌رود مسائل مربوط به کره‌شمالی و برنامه هسته‌ای این کشور محور مذاکرات وزیر امورخارجه آمریکا با مقامات چینی باشد.

پیشتر آن‌گونه که خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند، کره شمالی، بر مبنای موفقتنامه انجام شده در سال 2005 میان اعضای گروه شش جانبه(کره شمالی و  کره جنوبی، چین ، ژاپن، روسیه و آمریکا) متعهد شده بود، تمامی برنامه‌های هسته‌ای نظامی و غیر نظامی خود را تا پایان سال 2007 در ازای دریافت مشوق‌های دیپلماتیک و اقتصادی کنار بگذارد.

با این حال کره شمالی براساس شواهدی که ارائه شده برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است.

یکی از مقامات آمریکایی گفته است که برای حل مناقشه هسته‌ای کره شمالی رایس از چین کمک خواهد خواست. چین کلیدی ترین متحد کره شمالی است. این مقام آمریکایی درباره سفر رایس به چین افزوده است:ما همچنان بر این باور هستیم که چین تنها کشوری است که قادر است کره شمالی را متقاعد به شفاف سازی در برنامه هسته‌ای خود کند، این د رواقع تنها راهی است که ما پیش رو داریم.

آن‌گونه که مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی ادعا کرده‌اند، کره شمالی از بحث درباره انتقال تکنولوژی هسته‌ای این کشور به سایر کشور‌ها خودداری می‌کند.

کد خبر 45267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز